Veelgestelde Vragen

Over ReisbureauNL.nl

Wie is ReisbureauNL.nl

ReisbureauNL.nl is een samenwerking tussen Royal Traffics BV (Den Haag) en Reisbureau Friesland BV (Harlingen). Dankzij ReisbureauNL.nl boekt u NU eenvoudig, veilig én voordelig het aanbod van Nederlandse touroperators. Reisbureau Friesland verzorgt de afhandeling van alle geboekte reizen via ReisbureauNL.nl, de enige online reissite met uitsluitend Nederlandse touroperators. Reisbureau Friesland heeft vestigingen in Harlingen en Bolsward en staat al ruim 25 jaar bekend om haar klantvriendelijkheid en het hoge kennisniveau van alle medewerkers. Een excellente beoordeling (9.5) en diverse onderscheidingen zijn het resultaat. ReisbureauNL.nl brengt bovendien nooit toeslagen of boekingskosten in rekening.

Wat zijn uw reisgaranties?

Boekt u via ReisbureauNL.nl, dan sluit u een overeenkomst met de door u geselecteerde Nederlandse touroperator en met Reisbureau Friesland, dat lid is van de ANVR, het SGR en het Calamiteitenfonds.

  • De SGR (Stichting Garantie Reisgelden) staat in voor uw vooruitbetaalde reisgelden, indien de betrokken reisagent wegens financieel onvermogen niet presteert. Reisbureau Friesland is lid van de SGR om u zekerheid te bieden in een financieel ongunstige situatie. Dit houdt dus in dat de SGR het gehele assortiment van ReisbureauNL.nl (met uitzondering van separate huurovereenkomsten zoals autohuur) financieel dekt op het moment dat sprake is van financieel onvermogen. Bekijk hier de vermelding van Reisbureau Friesland bij de SGR.
  • De ANVR (het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen) is een belangrijke brancheorganisatie in de reiswereld. De ANVR staat voor kwaliteit, en elk lid dient zich te houden aan de kwaliteitswaarborgen van de ANVR. ANVR-Reisagenten verplicht hun personeel adequaat op te leiden zodat deskundig en goed advies kan daarom worden gegarandeerd. Verder ziet de ANVR toe op eerlijke reisvoorwaarden en veilig en verantwoord betalen en reizen. Bekijk hier de vermelding van Reisbureau Friesland bij de ANVR.
  • Reisbureau Friesland is aangesloten bij het Calamiteitenfonds, dat voor financiële dekking zorgt indien natuurrampen of ernstige onlusten uitbreken voor of tijdens je vakantie. Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die ontstaan doordat een reis wordt aangepast. Als de reis moet worden afgebroken dan zorgt het fonds voor een vergoeding voor de niet-genoten reisdagen. Bekijk hier de vermelding van Reisbureau Friesland bij het Calamiteitenfonds.

Heeft u vragen over uw reiszekerheden en kwaliteitsgarantie? Neem dan contact op met 0031 517 760 010 of via service@reisbureaunl.nl.

Over de reizen

Zijn transfers naar de accommodatie en luchthaven inbegrepen?

Bij pakketreizen zijn transfers automatisch inbegrepen. Indien dit niet het geval is wordt dit vermeld bij de bijzonderheden van de aanbieding en op de boekingspagina ('Informatie van de touroperator').

Boekt u een aanbieding zonder transfer, dan kan Reisbureau Friesland voor u bekijken of privé- of taxitransfers tegen meerprijs gereserveerd kunnen worden. Na uw boeking neemt Reisbureau Friesland tijdens kantooruren contact met u op.

Wat is de officiële beschrijving van de verschillende kamertypes?

De officiële beschrijving van kamertypes wordt uitsluitend weergegeven in de touroperatoromschrijvingen die bij de aanbiedingen worden getoond.

Hoe boekt u meer dan één kamer?

Momenteel kunt u via ons systeem maximaal één kamer tegelijk boeken. Als u met kinderen reist (bijv. 2 volwassenen, 3 kinderen) dan worden uitsluitend accommodaties getoond die dit reisgezelschap ondersteunen. Wilt u twee of meer kamers boeken, mail dan de link met de prijs die voor één kamer wordt getoond naar service@reisbureaunl.nl. Reisbureau Friesland kijkt dan of een boeking met meerdere kamers kan worden gemaakt. Vergeet in de mail niet uw naam, reisgezelschap en telefoonnummer te vermelden.

Wat is Ultra All Inclusive?

Dit verschilt per accommodatie. Over het algemeen zijn diverse extra's inbegrepen die niet tot de 'gewone' all-inclusive behoren. Denk aan snacks, ijsjes en bepaalde dranken, maar ook faciliteiten zoals massages en watersporten. In de touroperatoromschrijvingen die bij de aanbiedingen worden getoond leest u meer specifieke informatie over Ultra All Inclusive.

Kunnen vliegtijden na de boeking nog wijzigen?

Ja, want vliegtijden zijn altijd onder voorbehoud. Volgens het in Europa geldende reisrecht tellen de dagen van vertrek en terugreis niet als reisdagen. Als u vroeg heen of laat terug vliegt telt dit daarom als extra vakantietijd waarop u geen rechtelijke aanspraak heeft. Wordt een reis verplaatst van de ochtend naar de avond, dan is schadevergoeding volgens het reisrecht uitgesloten. De redenen voor wijziging van vliegtijden zijn veelzijdig en vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de reisorganisator. Reisbureau Friesland doet in dergelijke gevallen als bemiddelaar haar uiterste best voor u, maar kan zelf geen directe invloed uitoefenen.

Is het mogelijk om na de boeking nog een persoon bij te voegen?

Voor zover de beschikbaarheid het ons toelaat, kan Reisbureau Friesland dit voor u regelen. Neem contact op met 0031 517 760 010 of via service@reisbureaunl.nl om de beschikbaarheid direct te laten controleren.

Hoe dienen de namen van reizigers te worden ingevoerd?

U dient de eerste voornaam en de volledige achternaam van de reizigers te gebruiken, precies zoals deze zijn weergegeven op uw paspoort of ID-kaart. Gebruik geen roepnaam of voorletter maar alleen de eerste officiële voornaam. Voorbeeld: Hendrikus Antonius Gerardus, die Anton wordt genoemd, moet als Hendrikus worden opgegeven. De achternaam moet de familienaam zijn die u bij uw geboorte kreeg en niet de eventueel van uw partner aangenomen naam. Voorbeeld: Linda Bruin-Kok of Linda Kok e/v Bruin moet worden opgegeven als Linda Kok. Controleer de gegevens goed want wijzigingen achteraf kunnen hoge kosten veroorzaken.

Bevestiging & Controle

Wat te doen indien u een fout heeft ontdekt in uw boeking?

U ontvangt direct na uw boeking een bevestiging per e-mail. Controleer uw gegevens zorgvuldig. Ziet u een fout? Bel dan zsm met 0031 517 760 010 en mail naar service@reisbureaunl.nl.

Wanneer ontvangt u de bevestiging van uw boeking?

Nadat uw boeking is verzonden ontvangt u een bevestigingsmail en wordt u binnen de openingstijden van Reisbureau Friesland gebeld. De boeking wordt dan met u doorgenomen en eventuele vragen worden beantwoord. Boekt u op zondag of 's nachts, dan wordt u de volgende dag gebeld. Bij grote drukte kan het voorkomen dat dit (een werkdag) later wordt. Vanzelfsprekend ontvangt u een gedetailleerde bevestiging van uw boeking.

Is het mogelijk de naam van een reiziger na de boeking nog te wijzigen of een vervangende persoon te benoemen?

Voor pure pakketreizen is dit in veel gevallen mogelijk maar dient u rekening te houden met wijzigingskosten ter hoogte van €30 tot €50 (afhankelijk van de touroperator). Voor pakketreizen die op basis van actuele vliegprijzen worden samengesteld is vaak geen enkele naamswijziging mogelijk. Controleer daarom altijd uw gegevens zorgvuldig. Ziet u een fout? Bel dan zsm met 0031 517 760 010 en mail naar service@reisbureaunl.nl. Reisbureau Friesland onderzoekt dan voor u of een correctie mogelijk is. Let op: de hoofdboeker is de enige die wijzigingen in een boeking kan doorvoeren.

Betaling

Hoe kunt u uw reis (aan)betalen?

Tijdens het boeken kunt u gebruikmaken van:

  • De gratis betaalmethode iDEAL.
  • Vanuit België is betaling met Bancontact (Mister Cash) mogelijk tegen een meerprijs van 1,4% van de aanbetaling / reissom
  • Ook betaling met creditcard (Visa, Mastercard) is mogelijk tegen een meerprijs van 1,4% van de aanbetaling / reissom

Zodra wij uw betaling hebben ontvangen en verwerkt, wordt dit bijgewerkt op mijnreisoverzicht.nl, waarvoor u logins ontvangt. Indien u via iDEAL betaalt dan duurt het enkele werkdagen voordat dit administratief is verwerkt.

Wanneer ontvangt u een factuur?

Uw boekingsbevestiging is uw factuur en deze ontvangt u per e-mail. Bewaar deze daarom goed, hier staat namelijk ook de uiterste datum voor de restantbetaling op vermeld. Hiervoor krijgt u geen herinnering en u bent zelf verantwoordelijk voor een tijdige betaling van het restant. Bij een niet tijdige betaling behouden wij ons het recht uw boeking te annuleren.

Mogen reizigers apart betalen?

Uiteraard, zolang elke reiziger bij zijn betaling het boekingsnummer vermeldt. Op deze wijze is het in de financiële administratie duidelijk bij welke boeking de betaling hoort. Let op: apart betalen is niet mogelijk indien u de reis binnen acht weken voor vertrek boekt. In dat geval zal de gehele reissom in een keer per iDEAL betaling moeten worden voldaan.

Verzekeren & Annuleren

Hoe verzekert u uw reis?

In het boekingsformulier wordt de mogelijkheid geboden voordelig een reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten via onze verzekeringspartner (de Europeesche). Heeft u een (doorlopende) reisverzekering dan is deze ook geldig voor boekingen via de Nederlandse reisorganisaties. Controleer wel of uw dekking voldoende is. Voor veel populaire bestemmingen zoals Noord-Afrika is bijvoorbeeld werelddekking vereist.

Is het mogelijk na de boeking alsnog een verzekering af te sluiten?

Ja, dit is mogelijk. Degene die de reis geboekt heeft (de hoofdboeker) kan dit doen door contact op te nemen met 0031 517 760 010 of service@reisbureaunl.nl.

Is annuleren of omboeken van uw geboekte reis mogelijk?

Afhankelijk van het type reis, het tijdstip van annuleren en de touroperator waar u bij boekt, worden voor annuleren of omboeken kosten in rekening gebracht. Sluit daarom altijd een annuleringsverzekering af en neem in het geval van omboeken of annuleren direct contact op met 0031 517 760 010 en stuur een e-mail naar service@reisbureaunl.nl met als onderwerp 'Annulering', gevolgd door het boekingsnummer.

Waar kunt u schade melden?

Kan uw geboekte reis niet doorgaan, heeft u vakantiedagen moeten missen of is schade ontstaan tijdens uw reis? Neem dan contact op met 0031 517 760 010 of via service@reisbureaunl.nl.

Reisdocumenten

Wanneer en hoe ontvangt u uw reisdocumenten?

Uw reisbescheiden worden circa 1 week voor vertrek per mail naar u toegestuurd.

Hebben mijn kinderen een paspoort nodig om te reizen?

Als uw kind met of zonder u naar het buitenland reist, moet uw kind een geldig paspoort of identiteitskaart hebben. Dit geldt voor elk land van bestemming, ongeacht de leeftijd van uw kind.

Is een visum noodzakelijk voor uw reis?

Voor sommige landen is een visum verplicht, kijk hiervoor ook op cibt.nl. Reisbureau Friesland informeert u na uw boeking zo goed mogelijk over eventueel benodigde visums. U blijft te allen tijde verantwoordelijk voor het reizen met de juiste reisdocumenten.

Zijn vaccinaties aanbevolen?

Dankzij vaccinatie tegen ernstige infectieziekten kunt u een hoop ellende besparen. Infectieziekten komen voor in veel landen waaronder naast verre bestemmingen ook Turkije, Egypte en Tunesië. Vaccinaties worden soms aanbevolen en in een aantal landen is vaccineren verplicht. Kijk op de website van het LCR voor actuele adviezen.

De vlucht

Hoeveel bagage mag u meenemen?

Bagage is vrijwel altijd inbegrepen in de prijs van uw reis, maar de hoeveelheid is afhankelijk van de vliegmaatschappij. De toegestane bagage ('Baggage Allowance') wordt weergegeven op uw vliegticket of e-ticket. Mocht deze informatie onduidelijk zijn, neem dan contact op met 0031 517 760 010 of via service@reisbureaunl.nl.

Over het algemeen mag u 10 kilo bagage meenemen voor een baby tot twee jaar (zonder stoel). Baby’s tot twee jaar hebben geen recht op een eigen stoel. Daarnaast mag maximaal één buggy, kinderwagen of maxi cosi per kind gratis worden meegenomen. Deze vallen binnen de maximale toegestane tien kilo bagage per kind. Op Nederlandse luchthavens kunnen alleen inklapbare lichtgewicht buggy’s (circa 5 kg) worden meegenomen tot aan het vliegtuig. Deze buggy’s worden bij het vliegtuig afgegeven en in het bagageruim geladen. Overige buggy’s en kinderwagens kunt u afgeven bij het inchecken. U krijgt uw buggy of kinderwagen terug via de bagageband of bij het verlaten van het vliegtuig (de meegenomen buggy). U kunt hiernaar vragen bij het cabinepersoneel.

Kunt u bagage bijboeken?

Wilt u meer bagage meenemen dan zijn hier extra kosten aan verbonden. In veel gevallen is het voordeliger om vooraf bagage bij te boeken in plaats van op de luchthaven. Reisbureau Friesland belt u na uw boeking (tijdens kantooruren) en kan indien gewenst bagage voor u bijboeken.

Wordt een tussenlanding gemaakt?

Afhankelijk van de vluchtroute kan de touroperator een overstap of tussenlanding inplannen. Hierdoor ontstaat een langere reistijd. Chartermaatschappijen behouden zich het recht voor om vluchtschema's tot het allerlaatste moment te wijzigen, waardoor tussenlandingen en overstaps niet altijd direct bij het boeken bekend zijn. Bekijk goed uw reisbescheiden en factuur voor informatie over de vluchten.

  • Bij een tussenstop (tussenlanding) hoeft u niet over te stappen op een ander vliegtuig. Meestal kunt u in het vliegtuig blijven en bent u binnen een uur weer onderweg. Op sommige trajecten dient het vliegtuig schoongemaakt of getankt worden en dient u kortstondig in een bepaald deel van de luchthaven te wachten totdat u weer aan boord mag. Uw bagage blijft gewoon aan boord en u hoeft niet opnieuw in te checken.
  • Bij vluchten met een overstap worden uw koffers doorgaans bij het inchecken gelabeld met de eindbestemming. De vliegmaatschappij draagt in de meeste gevallen zorg voor uw koffers tijdens de overstap. Met de minimaal benodigde overstaptijd wordt altijd rekening gehouden. U ontvangt direct beide boardingpassen, wat bijdraagt aan een voorspoedige overstap.

Is het mogelijk zitplaatsen te reserveren?

Bij de meeste lijnvluchten is dit kosteloos mogelijk. Bij de meeste chartervluchten (zoals met Condor, TUIfly of Sun Express) is dit tegen betaling mogelijk. Heeft u hier vragen over, neem dan contact op met 0031 517 760 010 of via service@reisbureaunl.nl.

Mag u huisdieren meenemen in het vliegtuig?

Indien u uw huisdier mee wilt nemen in het vliegtuig is dit onder bepaalde voorwaarden toegestaan. Het moet vooraf echter altijd worden aangevraagd bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. Relatief kleine huisdieren mogen meereizen in de cabine, grotere huisdieren reizen mee in het ruim (in een kennel). Indien u ver reist en een intercontinentale vlucht heeft, is het niet toegestaan huisdieren mee te nemen in de cabine. De voorwaarden m.b.t. het vervoer van huisdieren verschillen echter per luchtvaartmaatschappij. Bekijk hiervoor de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Heeft u een dierenpaspoort nodig voor uw huisdier?

Vanaf 3 juli 2004 heeft u voor uw hond, kat of fret een dierenpaspoort nodig. Binnen de Europese Unie kunt u vrij reizen met hond, kat of fret indien u een internationaal dierenpaspoort heeft. De Nederlandse versie van het EU-paspoort is verkrijgbaar via uw dierenarts.

Honden, katten en fretten moeten worden ingeënt tegen rabiës (hondsdolheid). Dit kan uw lokale dierenarts doen. Diezelfde dierenarts is ook bevoegd een aantekening van de vaccinatie te maken in het EU-paspoort. Ook is een chip verplicht voor dieren die meereizen naar het buitenland. Deze chip kan ook uw lokale dierenarts voor je regelen.

Naast de chip is ook een tatoeage als identificatie toegestaan. Wie op vakantie gaat naar het Verenigd Koninkrijk, Ierland, of Zweden moet bij het huisdier een verplichte bloedtest laten afnemen door een dierenarts. De bloedtest moet een aantal maanden voor vertrek worden afgenomen.

Voor reizen met dieren buiten de EU kunt u het beste uw dierenarts en het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG) raadplegen. Op deze website vindt u een lijst met gedetailleerde invoereisen vanuit Nederland naar landen binnen en buiten de EU.

Na de reis

Is het mogelijk een klacht in te dienen over een accommodatie?

Indien u ontevreden bent of een klacht heeft over uw accommodatie, dan dient u dit direct te melden aan de receptie van de betreffende accommodatie en aan de reisleiding ter plaatse. Mocht u het gevoel hebben dat u niet naar tevredenheid bent geholpen, dan kunt u direct telefonisch contact opnemen met Reisbureau Friesland of de betreffende organisatie die uw reis uitvoert. Indien geen reisleiding op de bestemming aanwezig is dient u contact op te nemen met het noodnummer van de betreffende aanbieder (zie hiervoor uw reisbescheiden).

Reisbureau Friesland hanteert deze handelswijze vanwege het feit dat op het moment dat u vakantie voorbij is, uw problemen op bestemming niet meer kunnen worden opgelost. Indien u uw probleem kenbaar maakt op bestemming, kan dit veelal verholpen worden. Klachten die niet kenbaar gemaakt zijn op locatie en waarvoor geen klachtenformulier is ingevuld, worden in Nederland dan ook niet in behandeling genomen.

Wanneer u uw klacht ter plaatse kenbaar heeft gemaakt en deze niet naar uw wens is opgelost, heeft u de mogelijkheid om tot één maand na afloop van uw reis op schriftelijke wijze, met motivatie, uw klacht in te dienen. De klacht kunt u mailen naar service@reisbureaunl.nl.

Op het moment dat u een klacht heeft over de totstandkoming van de boeking, dan kunt u deze, uiterlijk binnen één maand na kennisname van het proces met betrekking tot de klacht, bij ons dienen. Meer informatie kunt u vinden in de ANVR Reisvoorwaarden.

Contactgegevens

Neem contact op met Reisbureau Friesland per mail of telefoon.

  • E-mailadres: service@reisbureaunl.nl

Openingstijden van Reisbureau Friesland

  • Maandag - Vrijdag: 09:00 tot 17:30
  • Zaterdag: 10:00 tot 16:00

Telefoonnummer tijdens openingstijden: 0031 517 760 010
Reisbureau Friesland is gesloten tijdens Nederlandse feestdagen

Lees hier meer over ReisbureauNL.nl en Reisbureau Friesland